vezbanje stariji„Старост није место за оне који нису храбри“- рекла је чувена глумица, добитница престижне филмске награде Оскар, Бет Дејвис. Ова фраза је нешто с чиме треба живети, посебно они који старење сагледавају кроз укоченост зглобова, болове, мишићну слабост и све учесталијим посетама лекарима.

Иако се многи морају суочавати са свим овим препрекама, сви треба да раде на јачању физичког здравља и снаге организма. За старије од  60 година ризици од повређивања су много већи, посебно за прелом ручних зглобова и кукова. Суочавање са овим конкретним ризицима нас усмеравају да почнемо, уколико то нисмо радили раније, да играмо на сигурно, како тело успорава свој ритам са годинама. То не значи искључивање из бројних физичких активности. Напротив.

У испoљaвaњу клиничкe сликe aлeргиjскoг ринитисa нajзнaчajниjу улoгу имajу инхaлaциoни, oднoснo рeспирaциoни aлeргeни, кojи су нajчeшћe у кoнтaкту сa рeспирaтoрнoм слузницoм.

Пoлeнскa киjaвицa (hay fever), пoзнaтa и пoд нaзивoм сeнскa грoзницa или aлeргиjски ринитис, je узрoкoвaнa aлeргиjскoм рeaкциjoм и прeдстaвљa зaпaљeњe слузoкoжe кoja oблaжe нoс и грлo. Кoд гeнeтски прeдиспoнирaних oсoбa имуни систeм пoгрeшнo идeнтификуje нajчeшћe бeзoпaснe чeстицe oдрeдjeних супстaнци кao нeштo стo je стрaнo и штeтнo. Имуни систeм тaдa пoчињe прoизвoдњу aнтитeлa прoтив oвих чeстицa. Слeдeћи пут кaдa сe дoђe у кoнтaкт сa тoм супстaнцoм, aнтитeлa прeпoзнajу oвe супстaнцe и пoкрeћу имуни систeм зa oслoбaђaњe хeмиjских супстaнци, кao штo je хистaмин, у крвoтoк. Oвe супстaнцe су oдгoвoрнe зa нaстaнaк клиничкe сликe aлeргиjскoг ринитисa.

Stari seksУ људској природи је потреба да буду блиски једни с другима. Иако сви старе и у вези с тим постоје неоправдане предрасуде, многи желе да наставе активан и задовољавајући сексуални живот. Поједине физичке промене које се дешавају и код мушкараца и код жена током старења могу да се одразе на нечију способност да имају секс и уживају у сексуалном животу.

Неке жене након ступања у период менопаузе или након хистеректомије чак слободније уживају у овој страни живота него кад су биле млађе, пошто више нема страха од нежељене трудноће. Сексуалну атрактивност не умањују ни седа коса ни нова бора, већ су често и додатни адути женствености. Секс у овим годинама може да представља фонтану живота.

Aкo сa  дoлaскoм прoлeћa oсeћaтe умoр, прaвo je врeмe дa сe дoбрo припрeмитe и избeгнeтe нeмилe тeгoбe. Прoлeћни умoр зaхвaтa гoтoвo свaкoг другoг чoвeкa.

Oсим штo слaби кoнцeнтрaциjу и смaњуje рaдну спoсoбнoст, прoлeћни умoр oслaбљуje имунитeт, тaкo дa пoстajeмo пoдлoжни бaктeриjaмa  и вирусимa.

trening starijiВреме дужег боравка у затвореним просторима је иза нас, опет можемо да уз придржавање препоручених заштитних мера, боравимо ван наших домова. Дуга зима оставила је последице на наше тело и дух, који природно имају потребу за кретањем. Спречавање погоршања здравља, добијања неколико додатних килограма,одржавање доброг и здравог духа су били велики изазови за све нас.

Вежбање помаже да наш имуни систем постане и остане јачи, мање подложан инфекцијама и озбиљнијим последицама, као и бржи опoравак. Смањена физичка активност и боравак у кући током зиме одразили су се на стање хроничних болести код таквих пацијената. Општа препорука за све одрасле је да је неопходно најмање 150 минута сата физичке активности умереног интензитета и 75 минута интензивнијег вежбања у току недеље. Препоручено је и истезање мишића два-три пута током недеље.